Utrzymanie czystości na osiedlach to przede wszystkim kwestia estetyki, ale i nie tylko. Zadbany teren wokół bloków sprawia, że przyjemniej się tam mieszka. Posprzątane i niezaśmiecone skwery zieleni zachęcają do aktywności na świeżym powietrzu, a pachnące klatki schodowe nie są powodem do wstydu przed gośćmi. W czystych częściach wspólnych nie ma również powodów do obaw o obecność gryzoni czy insektów. W teorii za utrzymanie czystości w częściach wspólnych odpowiadają wszyscy mieszkańcy osiedla, ale w praktyce obowiązek regularnego sprzątania zwykle do nich nie należy. Kto zatem jest za to odpowiedzialny? Sprawdźmy.
W czyim obowiązku jest dbałość o czystość części wspólnych na osiedlu?
Obowiązek utrzymania czystości w częściach wspólnych osiedli spoczywa najczęściej na zarządzie wspólnoty lub wspólnie wybranym przez mieszkańców zarządcy. Do jego powinności nie należy zatem wyłącznie reprezentowanie interesów wspólnoty, przygotowywanie projektów uchwał czy prowadzenie dokumentacji w zakresie księgowości i stanu technicznego budynku, ale i także sprawowanie pełnej opieki nad budynkiem oraz terenem wokół niego. Nie oznacza to jednak, że zarządca samodzielnie sprząta klatki schodowe, piwnice i chodniki przed blokiem. Kto w takim razie to robi?
Opiekun budynku najczęściej zleca to zadanie zewnętrznym firmom sprzątającym. Usługi takich firm opłacane są z kasy wspólnoty mieszkaniowej, a dokładniej z pieniędzy wszystkich mieszkańców, którzy opłacają składki. Inną częstą praktyką jest też korzystanie z usług zarządców, którzy w ramach swojej oferty administrowania nieruchomościami, zapewniają także utrzymanie porządku. W Warszawie jedną z takich firm, która oprócz usług kompleksowego zarządzania nieruchomościami oferuje również sprzątanie osiedli, jest DOMESTIKA. Jakie czynności oferujemy w tym zakresie? W ramach usługi sprzątania osiedli znaleźć można m.in. utrzymanie czystości we wszystkich częściach wspólnych, w tym klatkach schodowych, piwnicach, garażach oraz terenach zielonych wokół budynków.